AVRUPADAN Youtube Video
Almanya’da belediyelerden iflas uyarısı
Almanya’da belediyeler 2028’e kadar her yıl yaklaşık 30 milyar avro açık bekliyor. Yerel yöneticiler, sistemin giderek işlemez hâle geldiğini söylüyor.
Almanya’da belediyeler, ilçeler ve kent yönetimleri mali kriz uyarısı yaptı. Yerel yönetim temsilcilerine göre Almanya’daki belediyeler, 2028’e kadar her yıl yaklaşık 30 milyar avroya yakın açıkla karşı karşıya kalacak.
Alman İlçeler Birliği Başkanı Achim Brötel, birçok yerde mali rezervlerin tamamen tükendiğini, faiz giderlerinin ise hızla arttığını söyledi.
Brötel, “Kötü rakamlara alışmamalıyız” diyerek, binalar ve yollar yıkılmaya başladığında insanların devletin iş yapabilme gücüne olan güveninin de sarsılacağını belirtti.
Okullar, yollar ve sosyal hizmetler etkileniyor
Mali kriz, vatandaşların günlük hayatında da hissediliyor. Birçok belediye okulları ve kreşleri yenileyemiyor, yolları onaramıyor, yüzme havuzlarını ve kütüphaneleri açık tutmakta zorlanıyor.
Bazı yerel yönetimler evsizlere yardım, spor desteği ve toplu taşıma gibi hizmetleri finanse etmekte güçlük çekiyor.
Alman Kentler Birliği Başkanı ve Leipzig Belediye Başkanı Burkhard Jung, Leipzig’de müzik okulunun yeni bina projesinin iptal edilmek zorunda kaldığını söyledi.
Jung, yerel yönetimlerin devlet hizmetlerinde eşit ve ciddi bir ortak olarak görülmesi gerektiğini, ancak bunun yapılmadığını savundu.
“Yük belediyelere bırakılıyor”
Yerel yöneticiler, federal hükûmet ve eyaletlerin birçok mali yükü belediyelere aktardığını söylüyor. Jung’a göre devlet hizmetleri için yeterli kaynak ayrılmadığında, açıkları kapatmak belediyelere bırakılıyor.
Örnek olarak sosyal yardım dairelerinin bakım giderlerinin büyük bölümünü üstlenmesini gösterdi.
Planlanan bakım reformunun belediyeleri rahatlatmayacağını, tersine yaklaşık 1 milyar avroluk ek maliyet getireceğini belirtti.
Hastane ve sağlık reformu da endişe yaratıyor
Kentler, ilçeler ve belediyeler yalnızca bakım reformundan değil, hastane reformu ve yasal sağlık sigortası reformundan da yeni yükler bekliyor.
Yerel yönetimler, sürekli yeni vaatler verilmesi yerine belediye maliyesinin acilen istikrara kavuşturulmasını istiyor. Ayrıca sosyal sigorta sistemlerindeki maliyetlerin sınırlandırılması talep ediliyor.
Yerel yöneticilerin temel mesajı; kararı kim alıyorsa, maliyetini de onların ödemesi.
“Sistem giderek istikrarsızlaşıyor”
Alman İlçeler Birliği Başkanı Brötel, federal hükûmetin yıllardır yükleri belediyelere kaydırdığını söyledi.
Ona göre emeklilik, sağlık ve bakım sigortaları, asıl amaçları dışındaki birçok sosyal ödeme nedeniyle ağır baskı altında. Bu ödemeler sigortalıların katkılarıyla değil, siyasi kararlarla finanse ediliyor.
Brötel, federal siyasetin bu tabloyu değiştirecek cesareti göstermediğini savundu. “Belediyelerin genel durumu dikkate alındığında artık bu açığın kefili olamayız” diyen Brötel, tüm sistemin giderek daha kırılgan hâle geldiğini belirtti.
Mütterrente eleştirisi
Brötel, sosyal sigorta sistemlerinin asıl amacı dışındaki ödemelerden arındırılması gerektiğini savundu. Örnek olarak Mütterrente (anne emekliliği) uygulamasını gösterdi.
Bu düzenleme, belirli annelere ayda yaklaşık 20 avro ek gelir sağlıyor. Ancak toplam maliyetinin yaklaşık 5 milyar avro olduğu belirtiliyor.
Brötel’e göre devletin mevcut mali durumda bu yükü taşıması mümkün değil.
“Belediyeler sınırda” eylemi geliyor
Yerel yönetimler, mali krize dikkat çekmek için Kommunen am Limit, yani ‘Belediyeler Sınırda’ adıyla bir eylem günü düzenlemeye hazırlanıyor.
Belediyelerin mâli durumu, perşembe günü Başbakan Friedrich Merz’in eyalet başbakanlarıyla yapacağı görüşmenin de gündeminde olacak.
Yerel yöneticiler, artık yalnızca tasarruf çağrısı değil, belediyelerin görevleriyle kaynakları arasında gerçek bir denge kurulmasını istiyor.
Geri Dön 23 Haziran 2026 Salı Önceki Yazılar